Study

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022): SSC শিক্ষার্থীদের পরীক্ষা প্রস্তুতির জন্য ssc english 1st paper model question 2022 and with answers খুবই গুরুত্বপূর্ণ একটি বিষয়। কারন তোমাদের পরিক্ষা খুবই নিকটে। আজকের এই আলোচনায় মিঃ সোহাগ ওয়েবসাইটে আমরা তোমাদের জন্য ssc english 1st paper মডেল টেস্ট শেয়ার করব। তাছাড়া তোমরা pdf আকারে ডাউনলোড করে নিতে পারবে। বিস্তারিত দেখতে এবং পরিক্ষায় ভালো করার জন্য পুর আর্টিকেল মনোযোগ সহকারে পরো।

নিচে আমাদের শীট থেকে ২টি মডেল টেস্টের নমুনা কিছু প্রশ্ন শেয়ার করা হল। পূর্ণাঙ্গ শীটটি উত্তরসহ পেতে ডাউনলোড লিংক থেকে ডাউনলোড করে নিতে পারো।

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

সংশোধিত সংক্ষিপ্ত সিলেবাস অনুযায়ী বিগত বছরের বোর্ড পরীক্ষার প্রশ্নের মডেল প্রশ্নপত্র প্রশ্নপত্রে প্রদান করা হয়েছে। সেসব প্রশ্নের উত্তর এই বইটিতে অধ্যায় অনুসারে দেওয়া হয়েছে। এই অংশের অনুশীলন আপনাকে বোর্ড পরীক্ষার যেকোনো প্রশ্ন কীভাবে সমাধান করতে হয় সে সম্পর্কে একটি পরিষ্কার ধারণা দেবে।

নামকরা কলেজগুলির পূর্ববর্তী বছরের পরীক্ষা পরীক্ষার প্রশ্নের উত্তর সংশোধিত সংক্ষিপ্ত সিলেবাস অনুসারে বিগত বছরগুলির ক্যাডেট কলেজ সহ শীর্ষস্থানীয় কলেজগুলির টেস্ট পরীক্ষার প্রশ্নের মডেল প্রশ্নপত্র প্রশ্নপত্রে সরবরাহ করা হয়েছে। সেসব প্রশ্নের উত্তর এই বইয়ে অধ্যায় অনুসারে দেওয়া হয়েছে। এই বিভাগের অনুশীলন আপনার পরীক্ষার প্রস্তুতির জন্য সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ।

ssc english 1st paper model question 2022

বোর্ড পরীক্ষার গুরুত্বপূর্ণ প্রশ্ন থেকে তৈরি মডেল টেস্ট, শীর্ষস্থানীয় কলেজগুলির প্রশ্নপত্র এবং সংশোধিত সংক্ষিপ্ত পাঠ্যক্রম অনুসারে শেখার ফলাফলের বিশ্লেষণ প্রশ্নপত্রে সরবরাহ করা হয়েছে। বাড়িতে এই পরীক্ষাগুলি নেওয়ার পরে, এই বিভাগে দেওয়া উত্তরগুলির সাথে আপনার উত্তরগুলি মিলান৷ এই অংশের অনুশীলন আপনার প্রস্তুতি সম্পন্ন করবে।

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র সাজেশন: আমাদের অনেকেরই ভয় থাকে ইংরেজি পরীক্ষাকে ঘিরে। কিন্তু সঠিক সময়ে প্রস্তুতি ও আগে থেকে প্রশ্ন ধরণ সম্পর্কে ধারনা থাকলে বিষয় সহজ হয়ে উঠে। আমরা সবাই জানি যে, মানুষের সাধ্যের বাহিরে আসলে কোন কিছুই নেই। ইংরেজির প্রতি ভয়ের পিছনে আমাদের যে দুটি কারণ দায়ী তা হলো, ভয় এবং কষ্ট করার মানসিকতা না থাকা। ইংরেজি একটি আন্তর্জাতিক ভাষা সেটা নিশ্চই নিজের মাতৃভাষার মত এতটা সহজে অর্জন করা যাবে না! তার পিছনে দরকার প্রচুর পরিশ্রম এবং দৃঢ় মনোবল। বিশ্বাস রাখা নিজের প্রতি, তাহলেই আপনি ইংরেজিতে ভালো করতে পারেন।

এসএসসি পরীক্ষায় ইংরেজি ১ম এ মোট ১২ টি প্রশ্ন থাকবে। পূর্ণমান ১০০। সময় ৩ ঘন্টা। নিচে প্রতিটি প্রশ্নের ধরণ ও পূর্ণমান দেয়া হলো।

এসএসসি ইংরেজি পরীক্ষায় প্রশ্নের ধরন ২০২২

এসএসসি পরীক্ষা ইংরেজি ১মপত্র (English for to day) মোট ১০০ নম্বরের পরীক্ষা হবে। সময় তিন ঘন্টা। মোট ২টি passage থাকবে।

১া seen (পাঠ্যবইথেকে)

২া unseen (পাঠ্যবইয়ের বাহির থেকে,মডেল প্রশ্ন পড়লে অনেক সময় কমন পাওয়া যায়।

ইংরেজি পরীক্ষার মানবন্টন ২০২২

১া নম্বর প্রশ্নেঃ seen পাঠ থেকে কিছু সঠিক উত্তর থাকবে সেগুলোর উত্তর খাতায় লিখতে হবে।প্রতিটি প্রশ্নের মান ১করে। ১*৭

২।২ নম্বর প্রশ্নে seen রিলেটেড ৫টি প্রশ্ন থাকবে, সেগুলোর উত্তর দিতে হবে। মোট ৫টি প্রশ্ন থাকবে। প্রতিটি প্রশ্নের মান ২ করে। ২*৫

৩। একটা passage থাকবে সাথে একটা Fill in the gap। পেসেজটি পড়ে, তার ভাবর্থ নিয়ে অর্থপূর্ণ শব্দ বসিয়ে ফিলাপ করতে হবে। ৫*১

৪। unseen passage থাকবে। পেসেজ এর উপর ভিত্তি করে ৪,৫,ও ৬ নম্বর প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। ৪নম্বর প্রশ্নে একটি টেবিল দেয়া থাকবে। টেবিলের উপরের থাকা সাইন অনুযায়ী টেবিল ফিলাপ করতে হবে।

৫। প্রেসেজটি সামারি লিখতে হবে। অর্থাৎপেসেজটির ভাবার্থ নিজস্ব শব্দে লিখতে হবে। ১*১০

৬। একটি কলাম দেয়া থাকবে। পেসেজটি পড়ে কলাম A,=B=,C অর্থ বুঝে বুঝে মিলাতে হবে। ১*৫

৭। রিয়ারেন্জ অর্থাৎএকটি গল্প দেয়া থাকবে। যেটি উলট-পালট করে দেয়া থাকবে। সেখন থেকে এটিকে ঘটনার ধারাবাহিকতা অনুযায়ী সাজাতে হবে।

৮। একটি পেরেগ্রাফ থাকবে এবং সেটিকম পক্ষে ১৫০শব্দের মধ্যে লিখতে হবে।

See also  এস এস সি পরিক্ষা হচ্ছে না পবিত্র ঈদুল আযহার আগে।

৯। কম্প্লিটস্টরি অর্থাৎএকটি গল্পের কিছু অংশ দেয়া থাকবে। বাকি অংশ নিজের মত করে লিখতে হবে। এক্ষেত্রে যদি আপনার গল্প জানা না থাকে, তাহলে ও আপনি গল্পটিকে আপনার নিজের মত করে সাজিয়ে লিখতে পারবেন।

১০। চার্ট দেয়া থাকবে। অর্থাৎ একটি ফ্লোচার্ট অথবা পাই চার্ট দেয়া থাকবে।সেটাকে কমপক্ষে ১৫০ শব্দের মধ্যে বর্ণনা করতে হবে।

১১।একটিই-মেইল অথবা লেটার থাকবে।

১২। একটি ডায়ল থাকবে।

SSC Preparetion Exam-2022

Class: Nine-Ten

Subject: English First Paper

Time: 3 hours                                      Full marks: 100

[N.B. The figures in the right margin indicate full marks.]

Seen Comprehension

Read the passage carefully and answer the questions following it:

It was the night of 25th March, 1971. There was a full of quietness at Bangabandhu’s home at Dhanmondi Road No. 32 throughout the day. Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman and his family members could apprehend that something tragic was going to happen. Gunshots were heard around the city. Bangabandhu’s eldest son Sheikh Kamal was out of home for forming barricades against the Pakistan Army who had been killing people indiscriminately that night.

Bangabandhu decided to send the girls of the family to a safer place for the night and he gave their responsibility to his son in law Mr. Wazed Miah. Bangabandhu’s daughter Sheikh Hasina, who was expecting a baby soon along with her sister Sheikh Rehana and her cousin Farida were sent to a house at Road no. 15, Dhanmondi for that night. Bangabandhu’s wife Begum Fazilatunnesa Mujib, stayed with him.

Just before midnight, Bangabandhu sent the declaration of Independence to Mr. Zohur Ahmed Chowdhury at Chattogram via wireless. At the darkesť part of that night, the Pakistan Army surrounded his home and started firing at random. The situation agitated Bangabandhu much and he asked them to stop. But, soon he was instructed to get ready to go with them. Begum Mujib packed his necessary i belongings. After Bangabandhu left, she was at a loss what to do and where to go with her children. However, being a supportive wife of the great leader all through her life, she soon pulled up her mental strength. But, her anxiety continued till the end of the war.

The next day Begum Mujib had to leave House No. 32 with her children and other members of her home. During the next couple of months, they moved from one shelter to another in search of a safer place. During their stay in those places, some people came forward to helping them while some refused to give them shelter for fear of their own safety. When their provision ran short, Sheikh Kamal, who had already joined the Liberation War, came to them in disguise and delivered some money. Some very close people also supported the family with money and food stuff.

So far the family members were ignorant about Bangabandhu’s condition. Suddenly they came to know that he was alive and had been taken to Pakistan. Begum Mujib started to keep contact with Awami League leaders. But soon the family was taken to Dhanmondi, House No. 18 by the Pakistan Army and kept under house arrest. However, people would come to their home with valuable information in disguise of vendors; also some would throw pieces of waste paper with important information written on them.

1.         Choose the best answer from the alternatives.                1×7=7

      a.   What happened in Dhaka city at the night of 25th March 1971?

i. Gunshots were heard around the city

ii. There was a full of silence at Bangabandhu’s home

iii. Pakistan army started killing mass people indiscriminately

iv.  All of the above 

      b.   What did Bangabandhu realize at the night of 25th March 1971?

i. A great event was going to happen

ii. Something harmful was not going to happen

See also  রসায়ন প্রথম অধ্যায় রসায়নের ধারণা। Learn Chemistry Deeply

iii. Something dreadful was going to happen

iv. The situation was going to be normal

      c.   The Pakistan Army started killing people randomly…….

i. on 25th March 1971

ii. on 7th March

iii. at the night of 25th March 1971

iv. on 26th March 1971

d.         The girls of Bangabandhu’s family it to safer place –

i, at the night of 25th March,

ii. till the end of the war

iii. for the night of 25th March

iv. on 26th March

    e.     Bangabandhu declared the Independence of Bangladesh –

i. at the night of 25th March

ii. on 26th March

iii. at the darkest part of the night on 25th March

iv. just before midnight on 25th March

    f.      Bangabandhu was arrested by Pak-Army

i. just before midnight

ii, at the darkest part of the night

iii. at midnight

iv. the next morning

    g.     The family was kept under – — by the Pakistan Army.

i. treatment

ii. arrest.

iii. house arrest

iv. watch over

2.         Answer the following questions.                            2 x 5 = 10

    a.     Why was the family anxious on the 25th March night. in 1971?;

    b.     Where did Bangabandhu send the girls on that | night?

    c.     How would the family communicate with people or freedom fighters

while they were under house arrest?

    d.     When did Bangabandhu declare Independence of Bangladesh?

    e.     Where did Begum Mujib with her children and other members

of the family take shelter after leaving house No. 32?

3.         Read the following passage and fill in each gap with a suitable word based on the information of the text.     1 x 5 = 5

Meherjan lives in a slum on the Sirajgonj Town Protection Embankment.

Not long ago Meherjan had everything  a family, arable land and cattle. The erosion of the Jamuna gradually consumed all her land property.

There are thousand others waiting to share the same fate like Meherjan. Bangladesh is a land of rivers some of whose banks overflow or erode during monsoon. Erosion is a harsh reality for the people living along the river banks. During each monsoon many more villages are threatened by the mighty rivers like the Jamuna, the Padma and the Meghna. In fact, river erosion is one of the main dangers caused by climate change. If we can’t take prompt actions to adapt to climate change, there will be thousands of more Meherjans in our towns and villages every year.

Meherjan (a) — a slum dweller. She is now having a miserable (b) – of life. Once she had possessed everything hit it is an.- of fate the mighty river Jamuna has (d) — all of them. People who live near the river banks are the victims of such harsh reality. River erosion is the impact of climate change. Bangladesh like many other developing nations is a victim of it. So, it is high time we took steps to (e) — environment to save people like Meherjan.

Unseen Comprehension

Read the following passage carefully and answer the questions below it.

The Nobel Prize is the world’s most prestigious and important prize. It has been given since 1901. This prize is given to persons with outstanding contributions to physics, chemistry, literature, medicine, peace and economics. Economics was added to list in 1969 for the first time. The Nobel Prize was instituted by a man who was the inventor of dynamite. This scientist was Alfred Bernard Nobel.

He was born in Stockholm, Sweden on October 21, 1833 and he died in 1896. Though he was citizen of Sweden, he was educated in Russia. He earned a huge sum of money by selling dynamite. At the time of his death in 1896, Nobel left behind a huge amount of money. He left a will indicating that the interest on his money should be given as prizes to persons for their outstanding contributions to physics, chemistry, literature, medicine and peace. This prize was named as Nobel Prize. The first Nobel Prize was given to Rontgen on December 10,1901 for his inventing X-rays.

See also  এস এস সি পরিক্ষার রুটিন ২০২২। ssc exam routine 2022

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)
এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

4.         Complete the following table with the information from the

Text                                                                                        1×5= 5

History of Nobel Prize
AimRewarding people who have outstanding contributions to physics, chemistry, medicine,literature, peace and economics
Lifetime of Alfred NobelFrom 1833 to (i) ………..
Who/ WhatEventPlaceTimecontributionArea/ Field
The Nobel Prizeis the most prestigious and important prize  (ii)…….   
Nobel Prizeis  awarded every year (iii)….
(iv)….was given the first Nobel Prize 1901invention of X-rays(v)…

5. Summarize the above passage.                                                  10

6. Match the parts of sentences given in column ‘A’,  ‘B’ and ‘C’

to  write five complete sentences                                       1×5= 5

Column AColumn BColumn C
(a) Truthfulness (b) We must (c) Otherwise, we (d) A lie (e)Today ori.tomorrow it ii. will never win iii. cultivate the habit iv. is the greatest of v. never liesi. the respect of others ii. all human virtues iii. comes to light iv. of speaking the truth v. hidden for long

7. Put the following parts of the story in correct order to make the whole story. Only the corresponding numbers of the sentences need to be written.                                                                                         1×8=8

a) The fox said, “What a noble advice it is!” Then he carried the turtle to

the river and let it go.

b) The fox began to shout, “You are ok, come now, dear. But the turtle

raised his neck and said, “Here there are more cunning animals than you.”

c) The turtle began to make more distance and by noticing it tears came

to the fox’s eyes.

d) The shouting of the fox got gradually softer. “

e) Once a hungry fox captured a turtle to eat and said, “How hard your

body is!”

f) The fox said, “I am here, don’t waste my time. Come quick while you : are soft enough”.

g) The turtle began to dive and make a great distance between

h) The cunning turtle said, “Let me go to the river to soften my body”.

8. Answer the following questions to write a paragraph on ‘’Global Warming’’.                                                                                             10

a) What is global warming?

b) What are the causes of global warming?

c) What are the effects of global warming?

d) What should we do to stop it?

e) Why do we need a green environment?

ssc english 1st paper model question 2022

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)
এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

9. Read the beginning of a story below. Add at least ten sentences to complete the story.                                                                          10

It was on the first day of Boishakh. Dulal came out of his house in the morning with all his family members. Their first destination was the Ramna Park. In the park, there were people of all ages. Dulal could see a group of foreigners too. One of them had a camera and he was clicking all the way. All of a sudden, he came near Dulal………….

    10. The graph below shows the number of computer owners by gender in a city named ‘X’ from the year 2012 to 2016. Describe the chart in 150 words. You should highlight and summarise the information given in the chart.                                                   10

এসএসসি ইংরেজি ১ম পত্র প্রশ্ন ২০২২ (ssc english 1st paper model question 2022)

11. Suppose, you are Rayan/Afsana. Yesterday something amazing happened to you which you can’t but share with your friend, Abrar/Pranto. Now, write an e-mail to Abrar/ Pranto about the incident.                                                                                                     10

12. Farheen is a 15 year old girl. She wants to go to Cox’s Bazar with her parents after her final exam. Her father tells her to book rooms in Sea Star Hotel over telephone. Write a short dialogue that Farheen might have with the hotel receptionist.                                        10

SSC শিক্ষার্থীরা, ওপরে দেয়া বাটনে ক্লিক করে ssc english 1st paper model question with answers pdf ফাইলে ডাউনলোড করে নাও। ডাউনলোড করতে অসুবিধা হলে আমাদের কমেন্ট করে যানাতে পারো। শিক্ষার্থীরা অন্যান্য বিষয়ের নোট ও সাজেশান্স পেতে আমাদের Mrsohag.com এর সাথেই থাকতে পারো। সবার শুভ কামনা করে এখানেই শেষ করছি।

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button